Középiskolai magyartanárságomról
1992 és 2002 között tíz évig az ország akkor egyik legsikeresebb vidéki középiskolájában, a Bajai III. Béla Gimnáziumban tanítottam magyar nyelv és irodalmat (is). Ez idő alatt szinte minden évben érettségiztettem egy vagy több osztályt. Magyartanításomban mindig kiemelt szerepet szántam az összefüggések felismertetésének, a komplex művészettörténeti vonatkozásoknak, az általános műveltség bővítésének. Elért szaktárgyi eredményeim alapján pedagóguspályám utolsó 5 évében már kifejezetten a tehetséggondozást bízták rám: fakultációs órákat tartottam, tantárgyi versenyekre, felvételire készítettem fel sok diákomat. Külön is büszke vagyok arra, hogy magyar szakos tanárként az országban elsők között használtam számítógépet az óráimon, majd készítettem digitális tananyagokat. A digitális pedagógia máig is meghatározó eleme tanári munkámnak.
Bár magánéletem és szakmai utam később eltávolodott a tanítás mindennapi gyakorlatától, de több mint tíz éve, immár magántanárként újra a legtehetségesebb diákokkal foglalkozom, a központi felvételire készítve fel az erősebb gimnáziumokba készülő 6. és 8. évfolyamosokat. Ez idő alatt többen kerestek már fel közülük újra, immár végzős gimnazistaként, hogy szívesen készülnének velem az érettségire is. Mostanra beadtam a derekam – bár bevallom, ez nem puszta véletlen: a saját fiam is 2026-ban fog érettségizni az ország egyik legjobb gimnáziumában. Elkezdtem tehát beleásni magam az új érettségi követelményrendszerébe, feladattípusaiba. És ahogy felelevenedett a régi tudás, és szembesültem az új kihívásokkal, rájöttem, mennyire hiányzott is nekem mindaz, amit diákjaimnak az érettségiig való elkísérése jelentett számomra.
Töretlenül hiszek az általános műveltség erejében és szükségességében így a digitális korszakban, a mesterséges intelligenciával együtt (vagy annak ellenére) is. Ezen kívül gyakorló „nyelvtannáci” is vagyok: vallom, hogy mivel a világ egyik leggazdagabb nyelvét kaptuk anyanyelvünkként, kötelességünk azt minél szabatosabban és választékosabban használni. Ezt a tanításon kívül sokféle lektori-szerkesztői munkámmal is igyekeztem előmozdítani az évek során.
Mindezen tapasztalatokkal a hátam mögött 2026-ban újra belevágok tehát, és JÖN, JÖN, JÖN:
.jpg)
ÉRETTSÉGI FELKÉSZÜLÉST SEGÍTŐ KURZUS AZ EXACTUS HUMÁN TEHETSÉGMŰHELYBEN!
Minden gimnáziumban tanító magyar szakos kolléga ismerteti a részletes vizsgakövetelményeket, és valamilyen szinten felkészíti saját diákjait az érettségire: a követelmények mentén írat és értékel komplett feladatsorokat, esszéket, kiad tételsorokat. Épp ezért én ebbe a konkrét tevékenységbe nem is igazán szeretnék „belezavarni”.
Olvass tovább: De akkor miben tervezek a vizsga előtt állók segítségére lenni?