A tantárgyi jellegű szóbeli vizsga mint élethelyzet a legtöbb diák számára még teljesen új. Egy tizenévesnek sokszor még a legegyszerűbb szóbeli megnyilatkozás is nehéz – hisz tele vannak gátlásokkal, tanácstalansággal.
Márpedig ebben a vizsgahelyzetben – életükben először – igenis sokat számít, mennyire tudják “eladni”, “menedzselni” magukat. A felvételi biztottság tagjait ugyanis nemcsak arról kell meggyőzniük, hogy mennyit tudnak, hanem arról is, hogy kik ők: milyen az egyéniségük, a fellépésük, a beszéd- és gondolkodásmódjuk.
Ehhez kínálunk hatékony segítséget – sok éves tapasztalattal!
KINEK AJÁNLJUK EZT A FELKÉSZÍTÉST?
- Olyanoknak terveztük a tematikát, akiknek nem csak egy felvételi elbeszélgetésen kell részt venniük.
- Azok számára nyújtunk komplex felkészülési lehetőséget, akik a magyar nyelv és irodalom tantárgyi követelményeiből is felvételiznek (a legtöbb esetben előre megadott tételsor vagy a vizsgán megkapott szöveghez kapcsolódó nyelvtani-irodalmi feladatok alapján).
- Olyanok számára is nyitott a lehetőség, akik az írásbelire nem az Exactus tanfolyamán készültek fel!
- A nyolcadikosok mellett a 2024-es évtől már a Baktayba készülő hatodikosok szóbelijére is készítünk fel diákokat, de természetesen segítséget kaphatnak azok is, akiknek budapesti elitgimnáziumokban kell szóbeli vizsgát tenniük iskolánként egyedi követelményrendszer alapján.
HOGYAN KÉSZÍTÜNK FEL A SZÓBELIRE?
- Az írásbeli után, január legvégén-februárban, a szóbeli vizsgák kezdetéig, heti egyszer 90 percben, ALAPVETŐEN JELENLÉTI FORMÁBAN, egy bevezető online óra kivételével.
- Kis létszámú (max. 5-6 fős) csoportban, garantáltan egyéni odafigyeléssel.
- Az egyedi tételsor alapján felvételiztető iskolákba jelentkezők esetében (pl. Eötvös, Fazekas, Apáczai) kiegészítő egyéni órák keretében is lehetséges a felkészítés!
- Tapasztalt középiskolai tehetségfejlesztő szaktanár és tanulásmódszertan-tréner vezetésével.
- A konkrét gimnáziumok szóbeli felvételi követelményeinek ismeretében.
- Korszerű és sikeres, tanulás-módszertani megalapozottságú pedagógiai módszerekkel, részben digitális pedagógiai megsegítéssel.
- Helyszín: a Tóköz u. 7. alatti saját oktatóműhely. A helyszín nagyon egyszerűen megközelíthető a helyijárattal is, hisz a Knézich utcai buszmegállótól 1 percnyi sétára vagyunk, de a vonatpótló helyközi buszok is ott állnak meg. A terem igényesen kialakított, tiszta, jól felszerelt, klimatizált.
- A csoportok időpontjai:
hétfő: 16.45 – 18.15
szerda: 15.00 – 16.30
csütörtök: 15.30 – 17.00 - Részvételi díj: 6.000 Ft / fő / alkalom (= 90 perc, dupla óra).
MIT CSINÁLUNK?
1. BEGYAKOROLJUK, AMI MINDEN GIMNÁZIUMI FELVÉTELIN KÖVETELMÉNY.
Mert mire is kíváncsiak ilyenkor a felvételiztetők?
- A jelölt alapvető személyiségére, önismeretének szintjére;
- kommunikációs és viselkedéskultúrájára;
- általános műveltségére, tájékozottságára, érdeklődési körére, világlátására;
- hangos olvasásának pontosságára, kifejezőkészségére;
- az olvasott és / vagy hallott szöveg megértésének szintjére;
- lényegkiemelési, vázlatírási készségére (utóbbi csak olvasott szövegből);
- szóbeli szövegalkotási készségére;
- szókincsének gazdagságára;
- szóbeli kifejezőkészségére;
- fogalomismeretére (nyelvtani, irodalmi és általános műveltségi területen is);
- képességére a logikus és önálló gondolkodásra, véleményformálásra, a meggyőző érvelésre, az összefüggések feltárására.
Mindezt konkrét szövegekből, képekből, fogalmakból kiindulva gyakoroljuk, illetve rutint szerzünk az általános elbeszélgetés lehetséges kérdéseire adott megfelelő, “hatásos” válaszokban is.
2. Az „elit” gimnáziumok szóbeli követelményei között szereplő tananyagot konkrét felvételi szövegtípusok alapján ismételjük át:
- szóelemek, szófajok meghatározása;
- szinonimák, antonimák, állandósult szókapcsolatok felismerése;
- mondatelemzés;
- műismeret, műfajismeret;
- konkrét szerzők és műveik;
- a költői nyelvezet: költői képek, alakzatok felismerése a versekben.
3. Az utolsó foglalkozáson mindenkinek egyenre szabott szóbeli próbafelvételit tartunk
A NYOLCADIKOS TEMATIKA:
- Bevezető, online óra: az önmenedzsment szerepe és lehetőségei – vagyis mire számíts (tantárgytól függetlenül), mire figyelj és mire készülj fel előre a szóbeli felvételin és bármely más szóbeli megmérettetésen?
Mit kérdezhetnek a felvételi elbeszélgetésen?
Milyen egy jó tanulói portfólió, motivációs levél? - 1. alkalom: a sikeres fellépést megalapozó önbizalom növelése, az ennek alapját képező önismeret.
- 2. alkalom: a kommunikációs készségek fejlesztése. A megszólalás kultúrája, beszédtechnika; a vizsgadrukk kezelési lehetőségei.
- 3. alkalom: 21. századi tanulási stratégiák, a kreativitás fejlesztése, felkészülés a “váratlan” feladatokra.
- 4. alkalom: az önálló véleményformálás mint egyéniségünk tükre, annak gyakorlata, kultúrája.
- 5. alkalom: egyénre szabott próbaszóbelik.
- Minden alkalmat általános műveltséget felmérő feladattal kezdünk, és feldolgozunk egy-egy, az adott témához kapcsolódó szöveget is, az arra épülő szóbeli típusfeladatokkal.
Az elmúlt években olyan középiskolákba sikerült bekerülniük a nálunk felkészített nyolcadikosoknak, mint pl. a budapesti Fazekas, Eötvös, Apáczai, Madách, Szent László, Veres Pálné, Leövey, Szent István, Kossuth Lajos vagy a szigetszentmiklósi Batthyány gimnáziumok.